A kékfestő készítése
A textilek mintazásának, festésének tudománya Indiában, Kínában és Egyiptomban már évezredek óta ismeretes volt, s ez a technika a kereskedelem révén, a római hódítások nyomán a Földközi-tenger térségében is folyamatosan elterjedt. Maga a kékfestés Indiából származik, mely Európába részben török közvetítéssel, részben elsősorban a francia hajósok révén került a XVI.században. Magyarországra a XVII.században holland hajórakományon érkezett az első kelet-indiai indigó szállítmány, amely a kékfestés nélkülözhetetlen alapanyaga. A nyomott kelmék az egyházi használat mellett először a főúri viseletekben jelentkeztek. A kékfestő kifejezés első írott magyar említése 1770-ból való.
A kékfestés alapja, az indigós hidegfestés, amelyet földbe süllyesztett festőkádban, a küpában végzünk, csillagráfokra akasztva a festeni kívánt mintázott anyagot. A múlt század elejétől pedig az indantrén, melegfestést alkalmazzuk, ugyanazzal a hagyományos eljárással, ahogy ezt a családunk 1932-ből származó receptkönyve ismerteti:
A kéfestő megjelenésével annak utánzása is elterjedt, amelynek nagysága főleg ma jelentős.
Az egyedi készítés hagyományos eljárását és a tradicionális minták alkalmazását kizáró, a kézművességet teljes mértékben nélkülöző ipari eljárással, az eredeti minőséget megsem tudják közelíteni a fakuló, nemegyszer műszálas, felületi gépi nyomásos anyagok
Az általunk készített, szerzői jogvédelemmel bíró kékfestőt a Népi Iparművészeti Tanácsnál zsűriztetjük. Különlegessége a mélykék színárnyalat, a teljes méret-és színtartósság, valamint, hogy a hagyományőrző minták fehér színét a vászon alapanyag adja meg.
A kékfestő minőségét a családunk több mint 140 éves múltja és legalább 130 éves jövője garantálja
A kékfestés alapja, az indigós hidegfestés, amelyet földbe süllyesztett festőkádban, a küpában végzünk, csillagráfokra akasztva a festeni kívánt mintázott anyagot. A múlt század elejétől pedig az indantrén, melegfestést alkalmazzuk, ugyanazzal a hagyományos eljárással, ahogy ezt a családunk 1932-ből származó receptkönyve ismerteti:
- Kifőzés - A nyers pamutvászon anyag tisztító kifőzése szódás fürdőben.
- Öblítés - A feloldott szennyeződések eltávolítása tiszta vízben.
- Szárítás - A szabadtéren, hullámvonalban teregetve.
- Kalanderozás - A mintázásra előkészített nyers vászonanyag átvasalása.
- Kirajzolás - A kívánt minta, méret alapján a mintázási helyek kijelölése.
- Mintázás - A mintafákkal a takaróréteg, a „pap” forma szerinti felvitele.
- Festés - Külön recept szerint összeállított, 85°C festőfürdőben.
- Öblítés - A mintázott takaróréteg eltávolítása öblítő fürdőben.
- Mosás - A felesleges festékanyag eltávolítása tiszta vízben.
- Szárítás - A szabadtéren, hullámvonalban teregetve.
- Keményítés - Forró burgonyakeményítővel.
- Szárítás - A szabadtéren, hullámvonalban teregetve.
- Kalanderozás - Az anyag tükrös fényességűre történő átvasalása.
- Hajtogatás - A készanyag hajtogatása és végenkénti osztása.
A kéfestő megjelenésével annak utánzása is elterjedt, amelynek nagysága főleg ma jelentős.
Az egyedi készítés hagyományos eljárását és a tradicionális minták alkalmazását kizáró, a kézművességet teljes mértékben nélkülöző ipari eljárással, az eredeti minőséget megsem tudják közelíteni a fakuló, nemegyszer műszálas, felületi gépi nyomásos anyagok
Az általunk készített, szerzői jogvédelemmel bíró kékfestőt a Népi Iparművészeti Tanácsnál zsűriztetjük. Különlegessége a mélykék színárnyalat, a teljes méret-és színtartósság, valamint, hogy a hagyományőrző minták fehér színét a vászon alapanyag adja meg.
A kékfestő minőségét a családunk több mint 140 éves múltja és legalább 130 éves jövője garantálja